poniedziałek, 25 maja 2020

Światowe musicale


Zapisz temat lekcji: „Światowe musicale” (podr.  96)



Musical [czyt. mjuzikal] nazywany jest muzycznym spektaklem XX wieku. Ma amery­kański rodowód i jest zbliżony do europejskiej operetki, ale w jego budowie występuje większa swoboda. Większego znaczenia nabiera gra aktorska wykonawców.

Korzenie tego gatunku sięgają XIX wieku, ale jego rozkwit nastąpił w latach dwudzie­stych XX wieku. W dużym stopniu przyczynili się do niego amerykańscy twórcy muzyki rozrywkowej, m.in. Irving Berlin [czyt. erwin berlin], Jerome Kern [czyt. dżerom kern] Geo­rge Gershwin, Richard Rodgers [czyt. riczard rodżers] i Cole Poter [czyt. kol poter]. Nadali oni musicalowi nowy kierunek rozwoju i zrewolucjonizowali produkcje Broadwayu [czyt. brodłeju] - słynnej nowojorskiej dzielnicy teatrów. Poznaj ,,złotą listę” światowych musicali.

Zespół teatrów wzdłuż ulicy Broadway w Nowym Jorku



Skrzypek na dachu

Chaim Topol jako Tewje w musicalu Skrzypek na dachu
Na dachu domku mleczarza Tewjego sie­dzi skrzypek i gra melodię. Tewje tłumaczy publiczności: Skrzypek na dachu. Wygląda dziwnie, co? Ale w naszej małej wiosce, Ana­tewce, każdy z nas - można by rzec -jest ta­kim skrzypkiem, na dachu, starając się wydo­być z życia dźwięczny, prosty ton, nie łamiąc przy tym karku. Niełatwa to sztuka!
Możecie zapytać, dlaczego tu mieszkamy, skoro to niebezpieczne? Mieszkamy tu, ponie­waż Anatewka jest naszym domem. A co po­zwala nam przez tyle lat zachowywać w tej niewygodnej pozycji równowagę? Mogę wam odpowiedzieć jednym słowem: tradycja...
Akcja musicalu rozgrywa się w 1905 roku w małej rosyjskiej wiosce Anatewka. Biedna żydowska rodzina boryka się z trudami codziennego życia. Tewje stara się przestrzegać zasad swojej religii, ale to nie jest łatwe.
Musi dokonać trudnego wyboru między szczęściem rodziny a poszanowaniem tradycji - Chawa -jedna z jego córek, wbrew woli ojca wychodzi za mąż za człowieka innego wyznania, co powoduje zerwanie rodzinnych więzi. Żydzi otrzymują od władzy nakaz opuszcze­nia wioski. Ich odejściu towarzyszy tęskna melodia wiejskiego skrzypka Sunrise, sunset. (słuchaliście na początku)



West Side Story


Scena z musicalu West Side Story
Treść musicalu nawiązuje do dramatu Wil­liama Szekspira Romeo i Julia, ale czas i miej­sce akcji są osadzone we współczesnych re­aliach, w dzielnicy nowojorskich slamsów. Dwa wrogie gangi - amerykański - Rakiety i portorykański - Rekiny - walczą ze sobą podsycane rasistowskimi hasłami. W prze­biegu wydarzeń ważną rolę odgrywa nie­szczęśliwy wątek miłosny. Tony - zastępca przywódcy Rekinów kocha z wzajemnością Marię - siostrę przywódcy Rakiet. Chłopak obiecuje dziewczynie, że w imię ich gorące­go uczucia pogodzi zwaśnione bandy. Nie­stety, jego działania przynoszą odwrotny skutek,. W bójce giną obaj szefowie gangów. Tony musi ukrywać się przed policją i człon­kami Rakiet, ale gdy dowiaduje się, że Maria nie chce nigdy go widzieć, sam zaczyna szukać śmierci. Jednak, kiedy Tony spotyka dziewczynę, padają sobie w ramiona. W tym momencie pada strzał i chłopiec ginie.



Jesus Christ Superstar

Scena z musicalu Jesus Christ Superstar
Jest to opowieść o ostatnich siedmiu dniach życia Jezusa. Występują w niej po­stacie biblijne: Jezus Chrystus, Judasz, Maria Magdalena, apostołowie, Poncjusz Pi­łat, król Herod, Annasz, Kajfasz. Treść libretta opiera się dość wiernie na zdarzeniach opi­sanych w Piśmie Świętym, takich jak: zdra­da Judasza, modlitwa Jezusa na Górze Oliw­nej, sąd Heroda i Piłata, biczowanie Jezusa i ukrzyżowanie.
Andrew Lloyd Webber [czyt. endriu lojd łeber] nie wprowadził do spektaklu dialo­gów, cały tekst oparł na songach, recytaty­wach i partiach instrumentalnych. Wiele pio­senek zyskało światową popularność i stało się wielkimi przebojami.




Hair


Hair [czyt. her] jest tzw. loye-rock-musicalem. Spektakl przedstawia historię chłopaka Claude’a [czyt. kloda] Bukowskiego, który przyjechał do Nowego Jorku, aby zaciągnąć się do wojska i wyjechać na wojnę w Wietnamie. Na miejscu poznaje grupę hippisów - z ich przywódcą Berrgerem - i piękną Sheilę. Spotkanie to całkowicie odmienia życie chłopaka z Oklahomy. Młodzi ludzie manifestowali swoją niezależność wobec świata poprzez wy­gląd, łamanie zasad społecznych i moralnych oraz ignorowanie rad dorosłych.
- Dlaczego - dziwią się starsi - nosicie długie włosy?
- Jezus też miał długie włosy - przypomina Claude - a Matka Boska kochała go. Dlaczego moja matka mnie nie kocha?
Spektakl wzbogacała nowoczesna bitowa muzyka, a wiele utworów zyskało światową popularność. Na podstawie musicalu Hair słynny reżyser Miloś Forman [czyt. milosz forman nakręcił w 1979 roku film muzyczny pod tym samym tytułem.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz