Czy Twoim zdaniem kompozytor może wyrazić poprzez muzykę swoją odrębność narodową, miłość do kraju, zachwyt nad pięknem ziemi ojczystej?
W epoce
romantyzmu wzrosło zainteresowanie artystów kulturą ludową i narodową sztuką. W
drugiej połowie XIX wieku kompozytorzy zaczęli podkreślać swoją odrębność i
wartość rodzimej kultury muzycznej. Jedną z ważniejszych była narodowa szkoła
rosyjska. Tworzyła ją grupa kompozytorów nazywanych przez krytyków „Potężną
Gromadką”. Należeli do niej: Milij Bałakiriew,
Aleksander Borodin, Cezar Cui [czyt. kyi], Modest Musorgski, Nikołaj Rimskij-Korsakow. Twórcy ci, kontynuując idee Michała
Glinki, pierwszego kompozytora świadomie wykorzystującego w swojej muzyce
elementy ludowości, dokonywali umiejętnej syntezy folkloru rosyjskiego z nurtem
współczesnej muzyki. Tradycje muzyki ludowej z pierwiastkami europejskimi
łączył również w swojej twórczości rosyjski kompozytor Piotr Czajkowski.
Wysłuchaj
fragmentu części III koncertu, w którym występuje temat pełen radości i
prostoty oparty na melodii ukraińskiej pieśni ludowej.
Iwan Szyszkin Lasek brzozowy |
W Europie Środkowej
w tworzeniu muzyki narodowej wyróżniali się czescy kompozytorzy.
Najwybitniejszymi przedstawicielami czeskiej szkoły narodowej byli Bedrzich Smetana, określany mianem
twórcy opery narodowej, i Antonin Dvorzak
[czyt. dworzak]. W ich dorobku artystycznym znalazły się utwory ukazujące
piękno rodzinnego kraju. Usłyszeć w nich można czeskie pieśni, melodie i tańce
ludowe.
Carl Joseph Norbert Grund Wiejska zabawa |
Narodową
kulturę hiszpańską propagowali w swojej twórczości: Isaak Albeniz [czyt. isak albenis], Enrique Granados [czyt. enrike] i najwybitniejszy z nich Manuel de
Falla [czyt. manuel de faja]. Kompozytorzy ci tworzyli nowoczesna muzykę
hiszpańską, przepojoną elementami folkloru. W swych utworach wykorzystywali
m.in. rytmikę, harmonikę i melodykę śpiewów typowych dla Andaluzji - regionu w
południowej Hiszpanii. Stylizowali pieśni i tańce ludowe, nawiązywali do dawnej
muzyki hiszpańskiej.
Najwybitniejszym
reprezentantem norweskiej szkoły narodowej był Edward Grieg [czyt. grig],
zaś jego Koncert fortepianowy a-moll
uważany jest za symbol norweskiej muzyki romantycznej. Sławę kompozytorowi
przyniosła również I i II suita Peer Gynt
w której artysta za pomocą dźwięków przedstawił przygody norweskiego chłopca.
Edward Grieg
napisał muzykę do dramatu Henryka Ibsena tytułem Peer Gynt w formie wieloczęściowych ilustracji muzycznych. Kompozytor
ostatecznie złożył muzykę w dwie suity zawierające po cztery obrazy. Suita I: Poranek, Śmierć Azy, Taniec Mitry, W grocie
króla gór, Suita II: Porwanie
narzeczonej - Skarga Ingridy, Taniec arabski, Powrót Peer Gynta, Pieśń Solvejgi.
Dla Edwarda
Griega źródłem muzycznych inspiracji stał się folklor norweski, co
zaprezentował w Tańcach norweskich. Subtelna
melodyka, liryczne nastroje, wyraziste brzmienia harmoniczne jego utworów
sprawiły, że melomani nazwali go Chopinem Północy, tym samym uznając wielkość
naszego kompozytora.
W tym
najpiękniejszym muzycznym wschodzie słońca delikatną melodię grają dwa
instrumenty, następnie cała orkiestra, tworząc w wyobraźni bohatera malowniczy
norweski krajobraz. Określ, co to za instrumenty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz