środa, 22 kwietnia 2020

Polska muzyka współczesna


WOTOLD LUTOSŁAWSKI

Utwory polskich kompozytorów współczesnych weszły na stałe do repertuaru muzyki światowej, wywierając wpływ na jej kształt i rozwój. Wysoki poziom i trudna do przece­nienia wartość artystyczna muzyki polskiej jest zasługą wybitnych indywidualności kompozytorskich. Należy do nich Witold Lutosławski (1913-1994),  laureat wielu znaczących nagród i wyróżnień.
Utwory Lutosławskiego odznaczają się oryginalną techniką kompozytorską i mistrzowską instrumentacją.


Witold Lutosławski

W swej twórczo­ści artysta stale poszukiwał nowych środków wyrazu i wypracował własny styl kompozy­torski. Początkowo nawiązywał do neokla­sycyzmu (np. Wariacje symfoniczne, Wariacje na temat Paganiniego), później zwrócił się w stronę polskiego folkloru (Mała suita - utwór inspirowany folklorem rzeszowskim, Melodie ludowe na fortepian, Tryptyk śląski).

Przykładem innowacji technicznych jest czteroczęściowe dzieło Paroles tisse’es [czyt. parol tise] na tenor, smyczki, harfę, fortepian i perkusję. Do innych ważnych kompozycji Lutosławskiego zalicza się utwory orkie­strowe (np. Gry weneckie, Muzyka żałobna), kameralne, fortepianowe, pieśni na głos i fortepian, piosenki dziecięce oraz muzykę radiową, filmową i teatralną.




HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI

Kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego(1933- 2010) cechuje bogaty ładunek emocjonalny, duża eks­presja, logika i precyzja operowania materiałem dźwię­kowym, opartych na zasadach serializmu i innych tech­nik kompozytorskich.

Henryk Mikołaj Górecki


Ważniejsze dzieła Góreckiego to min II Symfonia „Kopernikowska" na sopran, baryton, chór i orkiestrę, III Symfonia pieśni żałosnych na sopran i orkiestrę, I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”,  Małe requiem dla pewnej Polki na fortepian i 13 instrumentów, Przybądź Duchu święty na chór a cappella, Kon­cert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Ad Matrem na sopran, chór i orkiestrę (dedykowane matce kompozy­tora).



WOJCIECH KILAR

Wojciech Kilar (1932 - 2013) zdobył  światową  sławę jako kompozytor utworów orkiestrowych, wokalno­-instrumentalnych i kameralnych, ale przede wszyst­kim jako twórca muzyki do ponad stu filmów polskich i amerykańskich (m.in. do Lalki, Pana Tadeusza, Zemsty, Drakuli, Pianisty). W dorobku kompozytorskim Kilara znajdują się utwory nawiązujące do różnych stylów, między innymi wykorzystujące pierwiastki folkloru i jazzu, ważny jest też nurt muzyki religijnej.

Wojciech Kilar

Jego utwory są pełne ekspresji. Najbardziej znane kompozycje Wojciecha Kitara to: Krzesany, poemat symfoniczny Kościelec na orkiestrę (poświęcony pamięci Mieczysława Karłowicza), Orawa na 15 instrumentów smyczkowych, Bogurodzica na chór i orkiestrę oraz inne. Orawa jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłbym żadnej nuty choć przeglądałem go wielokrotnie (...). Spełnia się w nie to, do czego dążę, aby być jak najlepszym Kilarem — tak o swoim utworze, w jednym z wywiadów, mówił kompozytor. Dzieło jest zwieńczeniem „tatrzańskiego" cyklu utworów, do którego zalicza się też takie kompozycje jak Kościelec 1909, Krzesany, Siwa mgła.





KRZYSZTOF PENDERECKI

Wśród kompozytorów współcześnie żyjących naj­większą światową sławą cieszy się Krzysztof Pende­recki (urodzony w 1933 roku zmarł 2020).

Krzysztof Penderecki


Utwory Pendereckiego odkrywają przed słuchaczami niespotykany wcześniej świat dźwięków. Niezwykłe efekty brzmienio­we i kolorystyczne kompozytor uzyskuje na przykład przez pocieranie dłonią pudła instrumentu smyczko­wego, stukanie w niego smyczkiem lub palcami, ude­rzanie dłonią w struny. Przykłady takich oryginalnych brzmień można odnaleźć w utworach: Ofiarom Hiro­szimy - tren na 52 instrumenty smyczkowe, za który W 1961 r. otrzymał nagrodę UNESCO, I Kwartet smyczkowy, Polymorphia [czyt. polimorfa] na 49 instrumentów smyczkowych, Kanon na orkiestrę smyczkową i 2 taśmy magnetyczne.
Penderecki wprowadzał też inne sposoby artykulacji: we Fluorescencjach można usłyszeć stukot klapek instrumentów dętych, odgłosy maszyny do pisania, szelest pergaminu, a w Wymiarach czasu i ciszy cztery głosy chóru wykonują równocześnie, ale w różnej kolejności spółgłoski: g, r, k, b, d, p.


W późniejszych utworach kompozytor zwrócił się w kierunku stylizacji i tradycji. Jego ważniejsze kompozycje to min.: Psalmy Dawida na chór i perkusję, Psalmus – kompozycja elektroniczna, Stabat Mater na 3 chóry a cappella, Kosmogonia na głosy solowe, recytatora, 3 chóry mieszane i orkiestrę, Polskie Requiem [czyt. rekwiem] na głosy solowe, chór i orkiestrę, Pasja według św. Łukasza, Te Deum dedykowany papieżowi Janowi Pawłowi II, opery: Diabły z Loudun [czyt. ludę], Ubu Król, Raj utracony, Czarna Maska. Jego muzykę wykorzystał reżyser Andrzej Wajda do filmu Katyń.




Na koniec zaśpiewaj piosenkę Otwórz oczy

Otwórz oczy

1.Niekiedy myślisz sobie, że świat jest szarobury,
Niechętnym patrzysz wzrokiem na mury i na chmury,
Bo kiedy nosisz w sercu najmniejszą nawet zadrę,
Płowieje wszystko wokół i pejzaż traci barwę.

Otwórz oczy szeroko i patrz, jak ciekawy otacza cię świat,
Krajobrazy ojczyste, barwy sercu najbliższe,
To, co było, co będzie, co jest.
Otwórz oczy szeroko i patrz, jaki barwny otacza cię świat,
Chwyć za pędzel i maluj, by to piękno utrwalić,
By zatrzymać i kolor i czas.

2.Uśmiechnij się do świata, a świat ci uśmiech odda,
Zobaczysz, że bezbarwna jest tylko złość i nuda.
Na moście stań tęczowym i baw się kolorami,
Namaluj to, co widzisz, co czujesz, o czym marzysz.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz